Quill – Interaktive engelskopgaver med indbygget rettesystem

Jeg er lige faldet over Quill, som er et webbaseret, interaktivt engelskværktøj man kan bruge til træning af læsning, stavning, skrivning og engelsk grammatik. Sværhedsniveauet vil jeg umiddelbart bedømme svarende til ca. 6. kl. og opefter.
Man tilmelder sig som bruger og angiver om man er lærer eller elev. Læreren kan også oprette elevlogins og uddele en classcode, som eleverne skal bruge til at logge ind med.


Sådan fungerer værktøjet
Websiden tilbyder en flot samling af færdige opgaver, som læreren kan tildele hold eller individuelle elever. Opgaverne har en indbygget mulighed for differentiering, idet man selv kan afprøve opgaverne og vælge hvilke af dem man vil benytte med hvilke elever og i hvilken rækkefølge. Arbejdes der f.eks. med et bestemt grammatisk emne kan disse onlineopgaver være et fint supplement til øvrige materialer og måske ovenikøbet erstatte utallige løse opgaveark (og spare dig for en rum tid ved kopimaskinen).

Opgaverne, som kommer godt omkring forskellige grammatiske emner, består af en tekst med fejl, som eleverne skal læse og rette fejl i. Det foregår direkte i browseren og med tasterne. Øverst er det oplyst hvor mange fejl de skal finde. Når dette er gjort får de straks vist resultatet med farvemarkeringer og vejledninger til eventuelle fejl. Herefter generes automatisk en ny opgave, som repeterer/træner det emne der er fokus på. Her vises en sætning ad gangen. I hver sætning er et ord skiftet ud med nogle understregede valgmuligheder. Eleven skal nedenunder skrive hele sætningen med det ord, som han/hun mener er det korrekte. OBS! Det er også vigtigt at få tegnsætningen med. Det er tilladt at lave én fejl pr. sætning. Laver man to vises det rigtige svar og man sendes automatisk videre til næste sætning.

Når eleven logger sig ind kan han/hun se et overblik over de opgaver der er lavet (vist med en rød, gul eller grøn kasse) eller mangler at blive lavet (grå kasse). Farvekoderne giver eleven selv, men også  læreren, et godt overblik over hvad der mestres og hvad der skal arbejdes mere med.
Alle opgaver kan gentages så mange gange man ønsker, hvilket giver eleven mulighed for at få rettet op på sine fejl (og ændret de røde eller gule kasser til grønne)… og læreren kan tildele nye opgaver efterhånden som opgaverne bliver klaret.

Jeg vil helt sikkert hurtigst muligt afprøve dette spændende værktøj med mit engelskhold.

I finder værktøjet her.

Relaterede indlæg

Skriv et svar

Din mailadresse bliver ikke offentliggjort. Felter markedet med * skal udfyldes