Bounce – et smart markeringsværktøj til læsning af webartikler

Det gratis onlineværktøj Bounce giver dig mulighed for at tage et screenshot (skærmfoto) af en internetside, markere udvalgte billeder eller tekstpassager og tilføje små bokse med tekst eller spørgsmål til det markerede afsnit.
Når du er færdig med at markere og kommentere/stille spørgsmål gemmer du siden med et tryk på knappen “Save”, hvorefter du får tildelt en URL-adresse til dit screenshot, som du kan dele med andre.

Når der klikkes på det udleverede link vises dit billede (screenshot) forsynet med blå rammer omkring de udvalgte billeder eller tekstpassager.
Føres musemarkøren henover en af dine rammer vises din kommentar eller dit spørgsmål lige under rammen.

Du kan se et eksempel jeg har lavet ved at klikke på linket her.
Det kræves ingen bruger-registrering for at benytte værktøjet og det er så nemt at gå til at elever fra mellemtrinnet og opefter sagtens vil kunne finde ud af at bruge det.

Her er en lille vejledning – (klik på billederne herunder for en større visning):

Hvordan kan dette værktøj bruges i undervisningen?

  • Med Bounce kan du fremhæve specifikke elementer i en web-artikel og – ved hjælp af dine kommentarer eller spørgsmål – sikre dig at indholdet bliver læst/forstået.
  • Lad eleverne selv stille spørgsmål til/kommentere indholdet i en udvalgt webartikel og dele url-links med hinanden i makkerpar/grupper eller med hele klassen. 

Du finder værktøjet her.

Relaterede indlæg

Skriv et svar

Din mailadresse bliver ikke offentliggjort. Felter markedet med * skal udfyldes