Kombineret undervisning i farvelære, tegning og billedbehandling med SMART Notebook

Et næsten færdigskrevet indlæg fra gemmekassen:

Har længe gået og summet over hvordan jeg på en eller anden måde ku’ kombinere noget almindelig farvelære til mine billedkunst-hold med noget kursus i anvendelse af tegne- og billedværktøjerne i SMART Notebook.

Det er der nu kommet Smartboard-aktiviteten Farvefabrikken ud af.

Farvefabrikken træner eleverne i at anvende SMARTboardets forskellige funktioner/værktøjer (tegning, farveskift, stregtykkelse, tekstbokse, farveudfyldning i figurer, flytning/rotering af objekter, ændring af objektstørrelse m.m.) – se eksemplet ovenfor.

Aktiviteten skærper samtidig opmærksomheden omkring farverne omkring os:

  • farvernes navne og forskellige nuancer/blandingsforhold
  • farvepræferencer – hvorfor er der nogle farver vi bedre kan lide end andre?
  • farvereferencer og symbolværdi – følelsesmæssige og kulturelt betingede associationer knyttet til bestemte farver

Der lægges ud med en planche om Johannes Ittens farvecirkel til en snak om farver, nuancer og farveblandinger. Denne del kan jo oplagt føre til lidt farveblanding i praksis med maling eller farvekridt.

Dernæst går det slag i slag med to aktivitetssider til hver af de 10 farver:
Grøn, gul, orange, rød, lyserød, lilla, blå, brun, sort og hvid.

På den ene slags aktivitetsside skal eleverne:

  1. samle en farvecollage ved at trække figurer og billeder op i rammerne med sort baggrund i. Billederne/figurerne er forsynet med en klon-funktion, således at man kan hente ligeså mange af dem man vil op i rammen, bare ved at trykke på dem med fingeren og flytte dem. De klonede objekter kan forstørres/formindskes og roteres efter ønske.
  2. I rammerne med hvid baggrund skal eleverne tegne med penneværktøjet og lære at ændre farve og stregtykkelse via egenskaber. (Vejledning i hvordan er illustreret på siden)

På den anden slags aktivitetsside skal eleverne:

  1. indsætte en tekstboks i rammens hvide felt og – med farvet skrift – forklare alt hvad de ved tilsammen om de respektive farver. Ved siden af rammen står nogle hjælpespørgsmål man kan tage udgangspunkt i.
  2. lære at skifte farve på figurer (her 6 cirkler) med forskellige nuancer af den pågældende farve. (Vejledning i hvordan er illustreret på siden)

Andre idéer til supplerende aktiviteter
Når der er opnået fortrolighed med Farvefabrikkens funktioner kan I evt. oprette nye sider i dokumentet og eksperimentere med at:

  • inddrage SMART-kameraet til at lave egne farvecollager med frihånds-farveudklip fra billedsøgning på nettet (se vejledning til kamerafunktionen i indlægget her.
  • ændre baggrunden (hel farve, gradueret eller mønstret fyld eller et billede som baggrund)
  • Tegn et abstrakt stregmønster i et Notebook-dokument.
    Tag et “foto” af tegningen med SMART-kameraet
    Indsæt “fotoet” i tegneprogrammet Paint og farvelæg felterne vha. malerspanden (her primær-farver)
    Farvelæg med Paint (her sekundær-farver)
  • bruge Smartboardet til at tegne enkle, abstrakte stregmønstre på kryds og tværs af en hel side > tage et “foto” af hele tegnefladen med SMART-kameraet > indsætte “fotoet” i f.eks. tegneprogrammet Paint mhp. gem/udskrift > farvelæg billedet med udvalgte farver fra farvecirklen.
I kan se/downloade Farvefabrikken her.

Relaterede indlæg

Skriv et svar

Din mailadresse bliver ikke offentliggjort. Felter markedet med * skal udfyldes