Mal abstrakt og digitalt med online-værktøjet Brushter

Jeg har oplevet mange elever rynke lidt på næsen og vige tilbage overfor konceptet abstrakt kunst. Det hele er bare ligesom mere trygt og “rigtigt” hvis vi allesammen kan se hvad det forestiller, ikk’?

Men er det kunstens opgave at gøre os trygge? Er vi nødt til at kunne forstå hvad det er vi kigger på for at kunne bruge kunsten til noget?
Det non-figurative udtryk skubber til vores indre verdensbilleder og stiller os spørgsmål i stedet for at komme med færdige svar og brugsanvisninger. Den figurative kunst kan selvfølgelig også provokere, men har som oftest et defineret projekt, et tema eller et bestemt budskab den vil formidle til beskueren, hvor den abstrakte kunst i højere grad gør det til beskuerens personlige projekt at finde en mening, hvis dette ønskes.
Jeg sammenligner tit denne forskel med det at tage på rejse til et fremmed land. Uanset om du vælger at opleve nye steder udstyret med en rejseguide, et kort, billetter og en planlagt rute… eller om du hellere lader tilfældighederne, impulserne og intuitionen styre dig på rejsen…, så får du jo en oplevelse med dig hjem! Og ingen kan bagefter fortælle dig om den ene oplevelse er mere “rigtig” end den anden.
I min billedkunstundervisning slipper eleverne ikke for at skulle forholde sig til og sætte ord på hvad kunsten – hvad enten den er abstrakt eller ej – egentlig vil os. Hvorfor opstår kunst og hvem bestemmer hvordan den skal se ud og hvordan vi skal forstå den? Jeg synes det er vigtige spørgsmål at stille… og helst igen og igen.

Og hele denne smøre får I fordi jeg forleden var så heldig at finde online-værktøjet “Brushter“, som måske kan inspirere andre end mig til at kaste sig begejstret ud i det non-figurative. Det er nemlig rigtig sjovt og nemt at arbejde med. Selv de yngste elever vil kunne bruge det, og har I elektroniske tavler i klassen, kan I bruge værktøjet til at lave kollektive, abstrakte kunstværker med. Med ganske få klik kan man skabe nogle ret imponerende effekter og jeg tror det kan skubbe lidt til mange elevers opfattelse af hvordan kunst skal se ud for at være “rigtig” kunst.
Brushter er en digital malemaskine, som kan bruges på flere forskellige måder:

  • Du kan vælge nogle pensler, farver og effekter og derefter klikke på auto-funktionen og se hvad maskinen generer på lærredet ud fra dine valg.
  • Du kan også starte helt fra bunden og selv eksperimentere med pensler/farver/effekter og bare male løs.
  • Eller du kan gøre begge dele – tænde og slukke for automat-funktionen – male lidt selv – tænde og slukke igen – indtil du er tilfreds med resultatet.

Undervejs kan du trykke på “Save” og gemme det aktuelle billede i en lille ramme, så du nårsomhelst kan vende tilbage til et bestemt punkt i processen og arbejde videre derfra. “Undo”-knappen giver dig desuden mulighed for at fortryde 1 (kun 1!) skridt baglæns, og klikker du på viskelæderet slettes alt og du kan starte på en frisk.

Værktøjet giver desværre ikke mulighed for at gemme billederne på din computer, så det må klares med et skærmprint. Til gengæld kan du godt printe dine billeder ud. Obs! For at kunne bruge værktøjet skal der være installeret en Shockwaveplayer på computeren, hvilket man lige må forhøre sig om hos skolens IT-folk.

I finder værktøjet her.

Relaterede indlæg

Skriv et svar

Din mailadresse bliver ikke offentliggjort. Felter markedet med * skal udfyldes